СПОДЕЛИ

Киното и театърът са едновременно различни и сходни. Между тях винаги е съществувал невидимият мост на съвместимост и същевременно, вътрешно, почти беззвучно и безгласно противоречие. Защото всеки актьор има своя собствена страст – тя е или киното, или театърът. Но когато киното и театърът допрат опорните си точки и започнат да се пресъздават едно в друга в паралелните си отражения, се случва истинска магия. Театралната постановка е озарена от блясъка на телевизионните прожектори, а сценичната хронологичност на киното приема инцидентното очарование на театралната импровизация. А когато киното разказва за театъра и в театъра пристига киното противоречието е само привидно. Там, двете еднакви и различни изкуства ти нашепват за съзвучието на харизматичен общ танц, който са готови да играят. Там, противоречието е по-скоро метафорично отражение на едно от милионните индивидуални противоречия в обществото. Такава игра, сходна на снимката в снимка, а всъщност театър в кино, откриваме в актьорската игра на театрално-филмовия състав на Докато Ая спеше. На пръв поглед, между репликите на сценария и сценичния дублаж в яростна битка излиза кино звездата срещу гения на театралния актьор. Но не е точно това вътрешното противоречие в Докато Ая спеше…Защото Докато Ая спеше, сбъдваше се един актьорски кошмар, а той съвсем няма нищо общо с разликата между филмовия и сценария за театралната пиеса…

Докато Ая спеше български филмГоляма драма на Асен – актьор в театъра, баща на спящата Ая и заемащият главната роля в Ричард Трети – се пробужда след дълъг, вече зимен сън. Тази драма не е нещо ново. Тази драма не е само театрална. Асен приключва поредното си представление и когато вижда дъщеричката си Ая, че е заспала в бара на театъра, за съжаление, не успява да я прибере у дома. За него започва една тежка вечер. Тежка е не само защото се напива до припадък от мъка, но и защото срещу него ще се осъществи историческо предателство – най-добрият му приятел, режисьор, с който са мечтали да поставят заедно постановка на Достоевски с последния момент и под носа на Асен му отнема ролята, тази на Вуйчо Ваньо и я дава на ТВ звездата Боян, за да качи рейтинга на театъра. За Асен това е сбъднат кошмар и началото на нов приказен сън. Защото щастието на един актьор в един момент отстъпва от сцената и се приютява в неговия дом, до любящата жена, до слънчевото лице на красивата им дъщеричка. И въпреки че за Асен нощта е като падение от собствения му пиедестал, той се преоткрива, преоткрива и живота си…

Когато си добър в нещо и случайно се подхлъзнеш, умишлено дадеш крачка назад, за да си отдъхнеш или да се заредиш с вдъхновение, а също и проявиш слабост, не ти се прощава. Прощава се на посредствения творец. На работа се запазва средно опитния и успешен служител. Не се навиква съпругът, който така или иначе не е толкова мил и грижовен. Когато образът ти е прототип, когато си уникален и си единствен, е невъзможно да се развиеш, не ти е позволено да поемеш по друг път. Тогава сякаш си орисан да следваш даденото свише ти призвание и ако случайно паднеш, никой няма да ти подаде ръка да станеш. Тогава страдаш. Сам. Сънуваш кошмара, без надеждата, че някой ще те пробуди. Единственото ти успокоение е, че ще успееш да влезеш в съня на съкровището си, каквото е Ая за Асен.

Докато Ая спеше български филм

Гледайте Докато Ая спешен задължително – невероятно емоционалния и безспорно един по-различен филм, който ще съчетае кино преживяването с адреналина от живата игра в театъра по вълшебен начин. В главната роля на Асен влиза Стефан Денолюбов, а негова конкуренция е звездата Юлиан Вергов. Ролята на прекрасната Ая изиграва Ая Мутафчиева – с дебютна роля в киното и със знатното име от баща си, популярния Христо Мутафчиев. Докато Ая спеше е режисиран и по сценарий на Цветодар Марков, а музиката във филма е на гениалния български музикант Теодосий Спасов.

Автор: Виктория Дичева

Коментирай

Please enter your comment!
Please enter your name here